Nu börjar det likna nå’t!

Samsung lanserar 64 GB SSD-disk – Tom’s Hardware Guide Sverige

Har du funderat på att köpa en flash-hårddisk? Om du har tänkt ersätta din gamla trogna hårddisk med en SSD-disk, men inte har gjort det ännu på grund av priserna (eller dålig tillgänglighet i butikerna), så kan du snart komma att få några alternativ: Samsung avtäckte igår en 64 GB 1,8 tums SSD-disk – vilket indikerar att kapaciteten hos SSD-diskar ökar snabbt och att priserna kan komma att minska i motsvarande takt.

Min dröm om den moderna datorn håller långsamt på att bli verklighet. Grundtekniken i våra datorer har förändrats väldigt lite sedan PC’n gjorde sitt intåg i början av 90-talet. Mer och snabbare visserligen men det är inte mycket nytt som har hänt. Min önskelista är: klocklös processor, SSD och holografiskt minne men utvecklingen går ju så långsamt. En liten tröst är SSD som är en hårddisk uppbyggd av halvledare istället för skivor och läsarmar som rör sig i vansinniga hastigheter över vansinniga datamängder. Det säger sig självt att det inte kan fungera. Min vän David som är ett geni (han kan nämligen programmera i Assembler) säger att han inte tror på tekniken i snurrdiskarna: ”Det är en liten djävul som sitter därinne och skriver!” Saken är klar för min del och så snart jag får tag i en SSD skall jag köpa den!

Kommentera

